måndag 2 januari 2012

Nyår - Grindabakelse

Jag fortsätter med nyårsmenyn, här är hela menyn. Som förrätt nummer 2 på femrättersmenyn gjorde jag en skapelse som jag tänkte kalla för Grindabakelse. Grunden är Grindaröra som är så god med varmrökt lax och syrligt äpple. Jag har förut serverat den på kavring på en studentbuffé. För att göra bakelsen hade jag en s.k. multiring och en stomper till hjälp. Det tog en faslig tid innan jag visste vad detta verktyg hette, men till slut hittade jag en på Åhlens City av märket Patisse. Då kunde jag till slut hitta dem på nätet också, men konstaterade att den var billigare att köpa direkt på Åhlens.



Jag har gjort om det klassiska receptet lite och haft i lite mer majonnäs och eftersom jag skulle servera den som en bakelse så pressade jag ner ungefär en 1/2 msk citron direkt i röran och saltade och pepprade med svartpeppar.

Grindaröra
4 portioner

Ingredienser:
100 gram varmrökt lax
60 gram äpple
2 msk majonnäs
hackad dill
peppar
citron
flingsalt

Gör så här:
  1. Finhacka laxen.
  2. Skala äpplena och finhacka.
  3. Blanda lax, äpple och majonnäs i en bunke. Tillsätt dill, peppar och lite salt, smaka av.
Om man ska servera röran på en brödbit (egentligen Grinda limpa, men jag har använd kavring), så rulla ihop röran fint och placera på brödet, pressa över citron och strö över flingsalt.

Den här gången använde jag röran på ett annat sätt och för 8 personer behöver man:

2 satser grindaröra
kavring
formfranska
creme fraich
räkor, dill och citron för dekoration
äppelchips
16 gröna sparrisar
1 multiring (7 cm i diameter)
1 stomper

Gör så här:
  1. Stämpla ut 8 brödbitar av kavring och åtta brödbitar av franskbrödet med hjälp av multiringen.
  2. Ta multiringen och stoppa i en kavringsskiva (de utan creme fraich). Lägg på en klick röra och sedan en skiva franskbröd och tryck till med stompern och lyft sedan bort multiringen.
  3. Bred på creme fraich och dekorera med räkor och dill.
  4. Skiva upp citronen i klyftor och servera bredvid.
  5. Finhacka lite rödlök och strössla över (gräslök är också fint att finklippa över).
  6. Stek sparrisen i en grillstekpanna och servera bredvid.
  7. Luta ett äppelchips mot skapelsen. Här finns recept på äppelchips.

Grindabakelse, dock utan äppechips som jag lade på lite senare.
Vi fortsatte med samma mousserande vin som till soppan; Dopff Brut Cuvée Julien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar