söndag 12 februari 2012

Eriks födelsedagsmiddag, Rödvinsbraserad högrev och hallonparfait

Erik (sonen) har fyllt år i veckan och det firande vi förstås med fika och sedan middag på kvällen.



Mormor hade med sig Makalösa (jättegoda) och jag bjöd på kokoskakor och sedan hade Peter köpte en tårta dagen innan till eftermiddagsfikat.

Lite senare satte vi oss till bords för middag. Till förrätt hade vi blomkålssoppa och till varmrätt så bestämde jag inspirerad av maten på Rolfs kök att göra rödvinsbräserad högrev (den rätt jag åt där var rödvinsbräserad oxkind). Jag serverade den med potatismos och lite grönsaksfräs som tillbehör. I princip utgick jag från samma recept som när jag gör en Bouef Bourguignon och använder kokspadet/buljongen till att göra en rödvinssås istället. Måste säga att det blev himla gott!

Rödvinsbräserad högrev
ca 10 personer
Ingredienser:
2 kg högrev
2 charlottenlökar
3 gula lökar
2 vitlökar
1 paket bacon
2 morötter
5 lagerblad
1 tsk timjan
ca 2 tärningar kalvbuljong
1-1,5 flaskor rödvin
1 msk råsocker
salt och peppar
maizena eller vetemjöl och smör för redning

Gör så här:
  1. Dela högreven i lämpliga bitar ca. 200 g vardera, dela löken och vitlöken och skala och dela morötterna.
  2. Fräs löken, bacon (i skivor) och morötter i en gryta utan att löken får färg
  3. Stek högrevsbitarna i en stekpanna och lägg efterhand ner dem i grytan
  4. Häll på vinet, köttbuljongtärningar och lagerblad.
  5. Låt småputtra i ca 2 timmar, kontrollera att köttet är mört och färdigkokat.
  6. Ta sedan upp köttet och sila buljongen, jag filtrerade såsen genom ett metillafilter också eftersom det blir en hel del fett från bl.a. baconen.
  7. Tillsätt sockret i buljongen (om det behövs, smaka av först) och reducera lite, smaka av med salt och peppar. Släng i en klick smör på slutet så blir såsen lite blankare.
  8. Red av med maizena eller blanda rumsvarmt smör med vetemjöl och klicka i medan såsen kokar. Färga ev. såsen med lite colorit om man tycket att den blir för ljus (vilker jag tycker att den blir).
  9. Vid servering: värm köttet i såsen på låg värme. Lägg upp på köttet på tallrikar och häll såsen över.



Rödvinsbräserad högrev, hade dock slut på colorit som jag rekomenderar några droppar av för djupare färg

Till köttet gjorde jag potatismos och wokade grönsaker som tillbehör. Dessutom hade vi syltlök till.


Potatismos
 Tillbehör wokade grönsaker

Stek rödlök en stund och häll i strimlad paprika och fryst haricote vertes och woka tills bönorna är varma.  Strö över flingsalt och svartpeppar.





Rödvinsbräserad högrev, potatismos och wokade grönsaker

Till efterrätt blev det liten fruktsallad som jag gjorde till nyår och en hallonparfait i portionsform.




Hallonparfait
Jag gör parfaiten på "gammeldags" vis genom att koka en äggkräm.
Ingredienser:
4 äggulor
5 dl vispgrädde
100 g socker
ca 400 g hallon

Gör så här:
  1. Tina hallonen och mosa dem
  2. Blanda äggulor och socker i en kastrull och värm på svag värme tills det blir en kräm som tjocknar. Vispa hela tiden. Låt krämen svala och vispa då och då.
  3. Vispa grädden ganska hårt
  4. Blanda äggkrämen med hallonen (eller valfri annan smaksättning) och blanda ner smeten i grädden.
  5. Häll i en form eller i portionsskålar som jag gjorde här, och ställ in i frysen. Det tar ungefär 4 timmar att frysa parfaiten beroende på vilken form man använt. Den här satsen räcker till 10 små "Galej"-formar från IKEA.

Spritsa gärna ner krämen i formarna så blir det en liten fin knorr på dem.



Parfaiten behöver tina en stund för att bli som godast, ca 45 minuter i rumstemperatur.

Blanda äggkräm och hallon


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar