fredag 18 maj 2012

Limemousse

Det här är en jättegod mousse som efterrätt med något tillbehör. Man kan också ha den överst på en tunn tårtbotten i ett enda högt lager. Då passar en chokladbotten bra som tårtbotten. I en efterrätt räcker det med 3 gelatinblad. Men att fylla en tårta med föredrar jag 7. Jag vill ha den lite stabilare då.


Limemousse med rivet limeskal - en fräsch dessert

Limemousse
Receptet ger ungefär 2 lager fyllning till en normalstor tårta på 25 cm.

Ingredienser:
1 dl pressad limesaft av 4 limefrukter (cirka 1 dl)
7 gelatinblad
4 dl vispgräde
2 dl creme fraiche
2 dl matlagningsyoghurt
1 1/2 dl socker
2 tsk rivet limeskal
Gör så här:
  1. Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 min. Smält dem tillsammans med limesaften i en kastull. Ställ åt sidan.
  2. Vispa grädden fluffig men inte för hårt (dock inte för lös heller).
  3. I en annan bunke vispar man creme fraiche, matlagningsyoghurt och socker på låg hastighet med elvisp eller med en handvisp, tills allt socker löst sig.
  4. Tillsätt det rivna limeskalet och rör om. Rör ner limesaften och vänd sedan ner grädden med en slev.
Ställ i kylen och låt stå tills den tjocknar till lite beroende på hur mycket gelatin det är i.

4 kommentarer:

  1. "Man kan också ha den överst på en tunn tårtbotten i ett högre lager, men ta då 7 gelatinblad. Då passar en chokladbotten bra som tårtbotten. I en efterrätt räcker det med 3 gelatinblad. Men att fylla en tårta med föredrar jag 4.

    Jag tänkte ha denna mousse i en tårta men antalet gelantinblad?... förvirrande :)

    "

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lisa!
      Om jag ska ha fyllningen i en tårta men flera lager tårtbotten så använder jag minst 4 blad. Låt den sedan stå i minst 2 timmar innan du fyller tårtan annars blir den för lös och rinner ut på sidorna.
      /Carin

      Radera
  2. Numera använder jag faktiskt 6 gelatinblad, den blir ohanterligt lös annars tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har faktiskt övergått till 7 gelatinblad...

      Radera