söndag 10 juni 2012

Passionsmousse - tårtfyllning

Måste säga att denna är väldigt god! Ursprungsreceptet kommer från bloggen Sweet passion. Jag har aldrig lyckats få tag i passionsjuice, så jag har ändrat till passion/mango juice, eller också har jag helt enkelt använt fler passionsfrukter (utan att tillsätta mer socker). Ytterligare ett geletinblad har tillkommit också som jag tycker behövs när den används som tårtfyllning. Jag har också lagt till lime i receptet. Det blir en helt annan dimension av smaken men lite syra i som bryter av mot det söta.

Passionsmousse

Ingredienser:

80 g passionfrukt saft av färska passionfrukter (ca 5st)
0,5 dl passion/mango juice
0,5 dl gelèsocker
50 g florsocker
260 g vispad grädde
21 g äggula (1st)
4 gelatinblad
lite pressad lime

Gör så här:

1. Skrapa ur passionsfrukterna, och sila bort fröna men spara dem till senare.
2. Häll passionsfruktssaften i en kastrull tillsammans med juicen och häll i fröna efter att du har vägt saften av passionsfrukterna. Värm på svag värme tills gelésockret har löst sig, ca 1 minut.
3. Lägg gelatinblad i blöt 5-10min.
4. Vispa äggulan tillsammans med florsockret lite lätt.
5. Häll blandningen över äggulesmeten och rör om ordentligt. Lägg i de urkramade gelatinbladen och vispa väl så att blandningen inte klumpar sig.
6. Vispa grädden fluffig.
7. Låt blandningen svalna och rör sedan ihop den med grädden.
8. Smaka av med lite pressad lime eller citron,
9. Låt den stå ca 1 timme i kylskåp och fyll därefter tårtan.

2 kommentarer:

  1. Hejsan!

    Jag hade bara en liten fråga om denna mousse.
    Kärnorna ska alltså vara med i tårtan? Blir inte det som att tugga på småsten när tårtan väl ska ätas?

    TOPPENsida du har!!
    Mvh!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, i detta recept har jag lagt tillbaka kärnorna och det känns helt OK. Det är ju inte bara passionsfrukter utan också jjuice receptet. Men numera brukar jag inte använda detta recept utan Jan Hedhs mousse med pate à bombe eller en passionsmousse med italiensk maräng. Om du kollar etiketten tårtfyllningar eller tårtor hittar du dem. De brukar också ligga som "mest populära bloggposter" till höger. Kul att du gillar bloggen!
      /Carin

      Radera