torsdag 16 augusti 2012

God potatissallad med vinegrätt

Vi var hemma hos min bror en sommar för ett par år sedan. Då hade han gjort en så god potatissallad med vingrätt. Med den i minnet har jag gjort denna potatissallad som jag tycker blir så god med färskpotatis. Man kan ju ha lite vad som helst i salladen, men såhär gjorde jag den senast.

Färskpotatissallad
8 portioner

Ingredienser
ca 1 kg färskpotatis
2 rödlök
flingsalt
svartpeppar
sockerärtor
1 knippe rädisor
150 g fetaost
körsbärstomater
lite plocksallad
2 pkt bacon
1 dl finklippt gräslök

Dressing
1,5 dl olivolja
4 msk vitvinsvinäger
2 msk fransk senap

Gör så här:
  1. Koka potatisen och låt den kallna och knaperstek bacon och låt kallna. Jag steker i hela skivor och delar i småbitar när de är kalla.
  2. Skiva den kalla potatisen och lägg i en stor skål, så stor att det är lätta röra runt
  3. Hacka rödlöken fint och lägg i skålen
  4. Blanda ingredienserna till dressingen och häll öven i skålen. Salta, peppra och blanda.
  5. Skiva sockerärterna, dela rädisorna, körbärstomaterna och lägg i skålen och blanda.
  6. Dela fetaosten i kuber. Klipp gräslöken fint. Hit kan man förbereda.
  7. Precis innan servering lägger man i fetaost, gräslök, sallad och bacon. Blanda, smaka av och salta och peppra ev. mer.
  8. Lägg upp i en snyggare skål eller fat.
Salladen är god till både fisk och kött och man kan äta den som en vegetarisk sallad också (om man tar bort baconet). Om man äter den vegetariskt så kanske lite valnötter är gott till, man skulle också kunna ha i lite kidneybönor.

Igår hade vi den till inkokt lax. Riktig sommarmat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar