onsdag 26 september 2012

Bröllopsmiddag för Erik och Maria

Vi har haft bröllop i helgen. Erik och Maria gifte sig i Sigtuna rådhus! Vackert!

Erik och Maria utanför rådhuset


Brudparet tillsammans med Victoria och Dennis som var vittnen.
Jag fick äran att göra bröllopsmiddagen, vilket jag tycker var jätteroligt. De hade inga speciella önskemål så jag fick fria händer att överaska dem. Vi började med lite mingel och brudskål. Till det hade jag bakat smördegssnacks och så hade vi även Gyllenbär från mina odlingar. Gyllenbär är mindre än de physalis som finns i affären, och mycket sötare med lite nötig smak. Sedan blev det lite oliver och röda godishjärtan också.






Dukningen gick i rött och vitt
Menyn var sedan:

Grindabakelse
Helstekt oxfilé med rödvinssky och timjanskum
Bröllopstårta

Grindabakelse
Detta är en rätt som jag gjorde på Nyårsafton. Jag gjorde ungefär på samma sätt nu, fast jag gjorde bakelserna dubbelt så höga så det gick åt dubbelt så mycket röra per portion. Tillbehör var även nu äppelchips. Jag hade också gjort hjärtbröd jag tycker passar så bra till bröllop och till det vispat smör med lite flingsalt på. Den här bakelsen gjorde jag dock samma dag, den passar inte så bra att förbereda.



 Vispat smör gör man genom att smälta smör, vispa det och under tiden klicka ner kuber av kallt smör. Det ska bli vitt och fluffigt och sedan kan man spritsa ner det i en skål. Det ska sedan förvaras lite under rumstemperatur men inte i kylskåp.



Varmrätt
Varmrätten blev helstekt oxfilé med rödvinssky och timjansskum och som tillbehör hade jag gjort Mandelpotatiskaka, bakade tomater och Squashtorn. Allt förberett dagen innan.

Här kommer receptet på oxfilen med såserna. Mitt upplägg vara att allt var tvunget att kunna förberedas i god tid eftersom vi var på ett annat bröllop dagen innan.

Helstekt oxfilé

ca 175 g oxfilé per person

Gör så här:
1.    Putsa filén och bryn i smör. Kyl den snabbt (detta gör att den kan stekas och förberedas dagen innan).
2.     Ta fram filén i ca 30 min så att den blir rumstempererad. Salta och peppra. Sätt in i 150 graders värme. Räkna med att det tar ungefär 40 minuter att steka till 56 grader,  (25-30 min i 175 gr). Innertemperaturerna som gäller är 55-57 grader för rare, 59 medium rare, 61-63 rosa i mitten. Jag kör till 56 grader och låter sedan filén liggar 15 minuter inlindad i folie, då stiger temperaturen och blir inte lika rare när man inte har den i folie. Vill man ha den helt rare så lindar man inte in den i folie.
3.      Skär upp köttet först när allt annat är upplagt på tallriken.

Rödvinssås

Rödvinssåsen gör jag mycket på en höft. För 10 personer går det åt ca 1 flaska rödvin och lika mycket buljong, sedan kan man reducera ner den mer eller mindre. Stek charlottenlök mjuk (rätt mycket lök, det är det som ger sötman som ska balanserera mot syran i vinet),  i en gryta. Tillsätt rödvin, några lagerblad och en kvist rosmarin eller timjan, låt koka ihop till simmig sås och späd sedan med kalvbuljong och reducera ytterligare. Sila sedan och smaka av och balansera upp ev. med balsamvinäger och ytterst lite råsocker. Den kan sedan behöva redas av. Jag reder alltid med en blandning av smör och vetemjöl.

Timjanskum
Till ca 10 personer

Ingredienser:
3 dl  vispgrädde 
1 dl  löst packad timjan, repad 
1 dl  lättmjölk 
0,5 tsk  salt 
0,5 krm  vitpeppar, nymald 

Gör så här:
  1. Koka ihop grädde och timjan tills hälften återstår.
  2. Sila bort timjanskvistarna och häll ner mjölken. Hit går att förbereda.
  3. Vispa såsen skummig under uppvärmning. Smaka av med salt och peppar.

Servering av hela varmrätten

  1. Sätt in den rumstempererade oxfilén i ugnen. Förbered för att sätta in alla tillbehör genom att låta dem bli rumstempererade under tiden.
  2. Strax innan filén är klar, sätt in squashtornen, den uppskurna potatiskakan och de bakade tomaterna i ugnen.
  3. När köttet är färdigt (56 grader), ta ut det och slå in i folie. Värm såsen och vispa upp timjanskummet.
  4. Ta ut potatiskakan och tomaterna när de varit inne i 15-20 minuter.
  5. Höj värmen och låt squashtornen få färg.
  6. Lägg upp på varma tallrikar; potatiskaka, tomater, sås och squashtorn. Sedan är det dags att skära upp köttet (då ska det ha vilat i ca 15 minuter). Lägg upp köttet och sedan skummet och servera efter hand som tallrikarna blir färdiga. Dekorera gärna med en timjanskvist.


Till efterrätt blev det bröllopstårta. Receptet på tårtan kommer i nästa inlägg.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar