fredag 24 maj 2013

Vaniljparfait

Det här är ett grundrecept på parfait. Denna gången smaksatte jag med vanilj men man kan ju smaksätta med vad som helst. Jag gör nog annars mest hallonparfait och tar då i 400 g hallon.



Vaniljparfait

Jag gör parfaiten på "gammeldags" vis genom att koka en äggkräm.

Ingredienser:
4 äggulor
5 dl vispgrädde
100 g socker
1,3 tsk buorbon vanilla (dubbla mängden om du använder vaniljsocker istället)

Gör så här:
  1. Blanda äggulor och socker i en kastrull och värm på svag värme tills det blir en kräm som tjocknar. Vispa hela tiden. Låt krämen svala och vispa då och då.
  2. Vispa grädden ganska hårt.
  3. Blanda äggkrämen med vaniljpulvret (eller valfri annan smaksättning) och blanda ner smeten i grädden.
  4. Häll i en form eller i portionsskålar som jag gjorde här, och ställ in i frysen. Det tar ungefär 4 timmar att frysa parfaiten beroende på vilken form man använt. Den här gången gjorde jag 1 1/2 sats och det  räckte till 15 små "Galej"-formar från IKEA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar