tisdag 30 juli 2013

Rose cake med citronbotten och blåbärsmousse

Jag ville prova Leilas citronbotten till en tårta, och här är resultatet. Leila kombinerar sin tårta med en chokladbotten och till bottnar i olika storlekar, men jag använde nu hela smeten till en form på 24 cm, vilket blev perfekt storlek. Botten var jättegod. Nästa gång kommer jag dock att prova den med någon slags citronfyllning, tror att det skulle passa bra.



Som fyllning gjorde jag en blåbärsmousse.

Leilas citrontårtbotten

Ingredienser:
6 st ekologiska ägg
5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
100 g smör
2 dl mjölk
7 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
Skal och saft av 2 citroner
Smör till formen
Gör så här
  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Smörj formen (jag fodrade också med smörpapper)
  3. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
  4. Smält smöret och rör i mjölken, blanda det med äggsmeten.
  5. Blanda vetemjöl och bakpulver och vänd försiktigt ner det i smeten. Rör i saft och skal av citron.
  6. Grädda i ca 60-70 minuter.




När det gäller blåbärsmoussen hade jag sett ett recept jag hade tänkt följa men upptäckte att jag inte hade alla ingredienser hemma, så jag fick improvisera lite. Så här blev receptet, dock lite för syrligt, jag ska nog ha i något mer florsocker nästa gång.

Blåbärsmousse

Ingredienser

400 g blåbär (frysta)
6-7 gelatinblad
1 dl florsocker
2 dl gräddfil
3 dl vispgrädde

Gör så här:
Mixa blåbären fint. Lägg gelatinbladen i kallt vatten. Koka upp blåbären och låt koka en minut. Låt sedan svalna lite. Vispa under tiden grädden fluffig.  Sikta ner florsocker och häll i gräddfilen i kastrullen och blanda. Krama ur gelatinbladen och smält ner. Blanda i grädden. Låt stå kallt i ca 3 timmar. 


Montering

Jag delade bottnarna i fyra delar och bredde på fyllningen på alla tre lager. Sedan gjorde jag två satser marängsmörkräm och spacklade först tårtan med ett jämnt lager och sedan spritsade jag rosorna. För att täcka hela tårtan skulle jag nog göra två och en halv sats.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar