måndag 5 augusti 2013

Chokladtårta med päron och vanilj

En chokladtårta med fyllning av päronmousse och glasskräm täckt med chokladfrosting som jag provade mig fram till. Jag startade med 250 g florsocker, men jag tyckte det blev lite för sött så varefter ökade jag på med mer smör och mörk choklad. Tog också i lite kakao vilket jag inte tänkt från början. Trots att jag använde normalsaltat smör tycker jag att det krävs ett uns av havssalt. Så jag utförde inte receptet som det står nedan utan smakade av varefter, men nedan är nog den bästa ordningen att ta i allt.

 

Jag använde denna botten fast med proportioner till 18 cm form (jag gjorde dock denna i 16 cm form).


Mjuk chokladkaka
140 g smör
250 g socker
1,5 tsk vaniljessens
2 ägg
220 g mjöl
1/3 tsk bakpulver
3/4 tsk bikarbonat
2,1 dl surmjölk (jag tog naturell yoghurt 3%)
60 g kakao


Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 180 grader.
  2. Vispa smör, socker och vaniljessens vitt och pösigt.
  3. Tillsätt äggen ett i taget under omvispning.
  4. Blanda alla torra ingredienser i en skål.
  5. Blanda i de torra ingredienserna omväxlande med surmjölken och blanda ordentligt.
  6. Grädda i ca 60 minuter.


Päronmoussen gjorde jag som en kompott först och tillsatte sedan gelatin och grädde. Jag smakar också av med lite lime/citron för att få lite syra så det inte smakar för sött. Denna gången tog jag 4 gelatinblad, men nästa gång får det bli 3, den blev lite för fast.

Päronmousse

3 gelatinblad
2-3 mogna päron (ca 250 g)
1,5 msk vatten
ev. 1 msk socker
2 tsk pressad citron
3 dl vispgrädde
1,5 krm päronessens

Gör så här:
  1. Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 min.
  2. Skär päronen i tärningar och lägg i en kastrull tillsammans med vatten och sockret och låt koka tills päronet mjuknar. Mosa med en potatisstöt, men det kan vara småbitar kvar. Smaka av med citron/lime, päronessens (eller koncentrerad päronsaft).
  3. Krama ur vattnet ur gelatinbladen och lägg dem i päronblandningen. Rör tills gelatinet smält. Ta av kastrullen från plattan och låt svalna.
  4. Vispa under tiden grädden ganska fast och vänd sedan ner den avsvalnade päronsmeten i grädden.
  5. Låt stelna i kylskåp minst 2 timmar.



 Glasskräm

Jag använde 3 dl mjölk, 6 msk marsanpulver och 2 dl grädde. Blanda och låt stå en timme och vispa sedan upp den.

 
 
 
Chokladfrosting

310 g rumsvarmt smör (normalsaltat)
250 g florsocker
1 tsk vaniljpulver
2 msk kakao
75 g vit choklad
200 g  choklad 70 % kakao
50 g vispgrädde

Gör så här:
  1. Smält chokladen och låt svalna. 
  2. Vispa smör och florsocker mjukt, sikta över vanilj och kakao och blanda.
  3. Tillsätt chokladen och vispa sedan i grädden. 

 Montering:

Dela tårtbotten i sex delar. Fyll med vartannat lager päronmousse (3) respektive glasskräm (2). Spackla tårtan med chokladfrostingen. Gör det i flera steg och kyl tårtan emellan. Slutligen spritsade jag ovansidan på tårtan.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar